PREVENTIE VAN TANDVLEESAANDOENINGEN

8 tips om tandvleesproblemen te voorkomen

Als we het over mondgezondheid hebben, is tandverzorging het belangrijkste onderwerp van discussie. Misschien omdat onze tanden het meest zichtbare deel van onze mond zijn en als je een goed gebit hebt dan zien anderen je als gezond en aantrekkelijk.

Nou, daar is niets mis mee, je moet zeker voor je tanden zorgen. Maar ik hoop dat je de gezondheid van je tandvlees niet ook verwaarloost. Je tandvlees is net zo belangrijk. Denk aan je tandvlees als de plaatshouder van je tanden, ze houden je tanden bij elkaar. Als je tandvlees niet gezond is, dan zijn je tanden dat waarschijnlijk ook niet.

WAT IS TANDVLEESAANDOENING?

Tandvleesaandoeningen zijn het resultaat van een bacteriële infectie door de opbouw van tandplak tussen de tanden en het tandvlees.

Gingivitis is de eerste fase van een tandvleesaandoening. Als je tandvlees teder, rood, gezwollen of bloedend is, dan kan het een teken van gingivitis zijn. Dit is het stadium waarin de ziekte gemakkelijker te behandelen is, maar als u het verwaarloost, kan het overgaan tot parodontitis. Dit is het vergevorderde stadium van de ziekte dat het tandvlees, de botten en de weefsels aantast. In ernstigere gevallen kan het nodig zijn uw tanden te verwijderen, waardoor uw beet en de gezichtsstructuur worden aangetast.

8 EENVOUDIGE TIPS OM TANDVLEESPROBLEMEN TE VOORKOMEN

TIP 1: POETS MINSTENS TWEE KEER PER DAG JE TANDEN.

Het belang van het tandenpoetsen kan niet worden overschat. Het verwijdert voedsel, vuil en tandplak. Het is essentieel om een goede mondhygiëne te behouden. Het poetsen van tanden kan helpen bij het voorkomen van tandvleesproblemen, tandbederf en andere infecties in de mond.

Poets uw tanden minstens twee keer per dag met een zachte borstel zoals aanbevolen door de American Dental Association (ADA). U kunt het ook na elke maaltijd doen om uw mond altijd schoon en fris te houden. Vergeet ook niet uw tong te poetsen.

TIP #2: DAGELIJKS FLOSSEN

Flossen is een andere manier om uw tanden en tandvlees te reinigen van resten. ADA raadt aan om dagelijks te flossen om gaatjes en tandvleesproblemen te voorkomen.

TIP # 3: GEBRUIK MONDSPOELING OF SPOELING

Een mondspoeling of spoeling maakt het triumviraat compleet met borstelen en flossen. Gebruik ADA-goedgekeurd antimicrobieel mondwater om gingivitis te voorkomen of een fluoride mondspoeling om tandbederf te voorkomen. Gebruik het twee keer per dag voor een betere bescherming.

TIP #4: EET EEN EVENWICHTIGE MAALTIJD

Als het gaat om de verzorging van uw tanden en tandvlees, is een uitgebalanceerd dieet een must. Haal de voedingsstoffen die je nodig hebt uit groenten, fruit, mager vlees, volle granen en zuivel om een goede mondhygiëne te behouden.

TIP 5: DRINK VEEL WATER

Samen met gezond eten is het drinken van veel water gedurende de dag volgens ADA. Het helpt je niet alleen het voedsel dat je eet te verteren, maar het reinigt ook je mond in het proces.

TIP 6: GEBRUIK GEEN TABAK

Rokende tabak en sigaretten zijn gevaarlijk voor uw gezondheid omdat ze uw immuunsysteem verzwakken volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Een zwak immuunsysteem kan een tandvleesinfectie niet bestrijden. Daarom hebben rokers vaak een slechte adem, tandvleesproblemen, tandverkleuringen, tandsteen en tandplak. Dus als je een roker bent, stop er dan nu mee!

TIP 7: VERMINDER STRESS EN ONTSPAN

Stress veroorzaakt honderden ziekten en je mond is geen uitzondering. Stress kan uw mond, tanden en tandvlees aantasten en kan leiden tot tandvleesaandoeningen en tandbederf. Beheers uw stress en probeer te ontspannen. Ga regelmatig sporten of doe yoga om de stress te verdrijven.

TIP 8: GA OM DE ZES MAANDEN NAAR DE TANDARTS.

De belangrijkste van allemaal! Nou, alles wat ik hierboven heb genoemd is belangrijk, maar het hebben van een professional aan uw zijde kan tonnen wonderen doen voor uw mondgezondheid. Ga regelmatig naar de tandarts en bedenk een plan voor tandverzorging om ervoor te zorgen dat uw tanden en tandvlees gezond zijn.

Uw tandarts zal een cyclus bepalen voor uw regelmatige controle, bijvoorbeeld om de zes maanden. Dit helpt bij het opsporen van vroege tekenen van tandvleesaandoeningen en de behandeling ervan. U kunt uw tanden ook regelmatig laten reinigen om tandsteen en tandplak te verwijderen.